Vad är ett ryggskott (lumbago)?

Ryggskott (lumbago) är en plötslig och vanligtvis kraftig smärta i ländryggen som ofta resulterar i svårigheter att röra sig. I sjukskrivningsstatistiken är ryggskott den mest förekommande anledningen till att man är sjuk och borta från arbete. Det är också en av de vanligaste orsakerna till varför man söker hjälp hos en osteopat. Osteopat Hans Lindgren kan hjälpa dig att ställa rätt diagnos.Osteopath.se. Lotusgården

Åkomman är mycket vanlig och förekommer i alla åldrar. Ungefär åtta av tio personer får någon gång i livet smärtor i ländryggen, inte ens barn skonas. Hos barn har ryggskott ofta sin grund i att de bär tunga skolböcker och väskor på väg till och från skolan,  sitt idrottsutövande eller från för mycket skärmtid sk, paddanacke.

Ryggskottet (lumbago) och stelheten man ofta associerar till kan komma från vilken del som helst av de smärtkänsliga strukturerna i ryggen. Smärtan kan till exempel ha sitt ursprung i lederna, musklerna, diskarna eller ledbanden. Man kan uppleva att smärtan bara finns i nedre delen av ryggen eller att den strålar ner mot skinkorna, höfterna och benen. Det som sker i ryggraden är att det blir en nedsatt rörelse mellan två eller flera av ryggradens kotor, muskelryckningar uppstår och ibland kan det leda till en skada på en disk. Ofta blir musklerna omkring ryggraden, skinkorna och höfterna spända. Om spänningen uppstår i mitten av ryggpartiet kan man till och med få svårigheter med andningen.

Så behandlas ryggskott.
Ett besök hos en osteopat är att rekommendera om du upplever att du kan ha drabbats av ett ryggskott (lumbago)Osteopaten  gör en fysisk undersökning som visar om du har ryggskott, såväl som lokalisera orsaken till smärtan och rekommendera dig en behandlingsplan.
Målet med en osteopatisk behandling är att minska smärtan, förbättra ryggradens funktion och rörelse, balansera och förbättra muskelsvagheter och motverka att ett nytt ryggskott uppstår
Har ett nära samarbete med Lotusläkarna.
Du är välkommen att boka ett besök hos Osteopat Hans Lindgren på Lotusgården.
0300/15811 eller via Bokadirekt.se
Osteopath.se