Vad är ischias?

Ischiasnerven utgörs av 5 par spinalnerver från ryggraden. De förenar sig nedanför korsbenet och bildar där ischiasnerven som har en diameter lika bred som ett lillfinger. Härifrån löper nerven under de tvära höftledsmusklerna, ner på baksidan av benet och förgrenar sig ända ner till foten. Alla nervsignaler, däribland de som påverkar känsel, motorik och styrka, till och från nedre delen av kroppen går via ischiasnerven. Med den beskrivningen av ischiasnerven är det lätt att förstå att den är en betydelsefull del i kroppens nervsystem.
Osteopat Hans Lindgren har mångårig erfarenhet att behandla ischiasbesvär, boka gärna tid direkt på telefon 0300/15811 eller via Bokadirekt.se
Osteopath.se

Smärt området på ischiasbesvär

Vad är det som gör att vi får ischias?

Orsaken till ischias är alltid inflammation och irritation av ischiasnerven eller dess spinalnerver. Detta är en direkt påverkan av ischiasnerven som därför kan benämnas äkta ischias. Trycket, irritationen eller inflammationen av ischiasnerven kan göra att det uppstår värk eller smärta som är typiska för ischias, smärtor som strömmar ut via sätet, på utsidan eller baksidan av låret, i vaden och ibland ända ner i foten. Det gör ont att stödja på benet, man har svårt att gå och nattsömnen kan bli lidande. Utan åtgärder orsakar fortsatt tryck på ischiasnerven muskelsvaghet av lår- och vadens muskulatur, känselbortfall eller stickningar/domningar samt nedsatta reflexer. Med tiden orsakar försvagade muskler i foten s.k. droppfot, man orkar inte lyfta tårna eller foten ordentligt. Det i sin tur påverkar hur vi går och kan orsaka ännu fler problem.

Anledningen bakom påverkan av ischiasnerven kan vara många:

• Diskutbuktning - Om en disk mellan kotorna är skadad kan en del av disken bukta ut mellan kotorna och komma åt en spinalnerv. Diskutbuktningen kan orsaka ischias
  • Diskbråck - Om det trögflytande innehållet i diskarna pressas ut mellan kotorna har man drabbats av ett diskbråck som kan påverka en spinalnerv. Det kan orsaka ischias.
  • Graviditet - Den extra mekaniska påfrestningen i samband med graviditetens utveckling påfrestar  ländryggen och bäckenet, det kan orsaka ischias
  • Spinal stenos och artros - Förändringar i ryggraden kan drastiskt minska utrymmet för spinalnerverna och kan därför orsaka ischias.
  • PiriformissyndromIschiasnerven ligger tätt intill piriformismuskeln som vid muskelanspänning eller kramp kan orsaka ischias. Piriformismuskeln utgår från korsbenet och går vidare ut till övre lårbenet där den fäster. (där du tar höftmåttet , och är en viktig muskel som tillsammans med andra muskler i området roterar och stabiliserar lårbenet i en rotation utåt.)
  • Trauma, yttre våld (slag eller annat)  mot kroppen. - Ischias med påverkan från ett diskproblem har under lång tid behandlats av tradionell sjukvård med mediciner, sjukgymnastik och operationer. Studier har visat att osteopatin kan vara en säkrare och effektivare behandlingsmetod. Osteopaten använder sig av behandlingstekniker som kan vara ett effektivt sätt att minska smärtan.
Ischais nervens utbredningsområde ner i benet.
Vad är då falsk ischias för någonting?
Orsaken till smärtor i rygg, höfter och lår behöver inte vara relaterad till ischiasnerven. Falsk ischias är mycket vanligare än äkta och svarar alldeles utmärkt på osteopatisk- behandling. Smärtan är lindrigare och mer diffus än vad som uppstår vid äkta ischias. Det är sällsynt att den fortsätter nedanför knäet. Muskelsvaghet eller känselbortfall uppstår aldrig vid falsk ischias

Symptom:
Falsk ischias har många olika orsaker men härrör sig aldrig från ischiasnerven. Orsakerna är i stället rörelsestörningar i ryggraden eller i bäckenlederna, t ex:
  • överbelastning eller felbelastning av ryggen
  • benlängdsskillnad
  • fel skor
  • gamla fot- eller knäskador
  • fotproblem - nersjunken hålfot
  • sjukdomar i ryggen, bäckenlederna eller höftlederna
  • tjock plånbok
"Tjock plånbok" . Ett vanligt fenomen som man kan se hos bland annat yrkeschaufförer. Hur osannolikt det än låter kan trycket från en tjock plånbok i bakfickan ge upphov till ischiasliknande smärtor i benet genom att det blir en snedbelastning när man sitter.

Strama muskler eller spända muskler i sätet eller i benen bildar med tiden, s.k. triggerpunkter. Dessa försvinner inte när man stretchar utan behöver behandlas.

Falsk ischias kan också orsakas av skador eller sjukdomar i ryggen, bäckenlederna eller höftlederna, men detta är mer ovanligt.

Vissa störningar kan uppstå när vi sitter för mycket på jobbet eller när vi utför ovana rörelser som att skotta snö eller trädgårdsarbeten. Sådana orsaker är en osteopat utbildad på att behandla.

Symptomen på falsk ischias kommer ofta periodvis. Man kan vara helt besvärsfri en tid för att sedan få återfall. En del patienter känner till orsaken till det onda eller vid vilka tillfällen ischiasbesvären utlöstes, t ex när man krattat löv, bäddat sängen eller suttit länge och kört bil. Andra har svårt att se ett mönster eller en utlösande faktor.

Oavsett orsak eller verkan, låt en osteopat bedöma varifrån smärtan uppstått och låt behandla det.  Vänta inte för länge med att söka hjälp då skadan kan bli värre om den inte åtgärdas.

Har du en privat sjukvårdsförsäkring genom Euroaccident.se kan osteopatisk behandling ingå.
Har ett nära samarbete med Lotusläkarna.
Boka tid hos Osteopat Hans Lindgren på telefon
eller via Bokadirekt.se